Recept SkaldjursRisotto - 1 portion

Detta behöver du:

1 portion ris (ej kladdigt)

ca 10 räkor

4 sparris

4 körsbärstomater

lite fetaost i olja (gör inget om de är kryddor i oljan)

en tub mango raja

citronolja, salt, örtsalt, peppar, lite dill

 

Gör såhär:


Börja med att koka riset enligt förpackningen

 

Då de är ca 15 minuter kvar på riset slår du på stekpannan med lite citronolja i. Då stekpannan är varm lägger man i tomaterna. Tomaterna ska bli mjuka så de kan vara olika hur länge de behöver stekas. Sparrisen ska också stekas så den kan man tillsätta då de är ca 10 min kvar. Allt ska få en fin färg, jag kryddar även med salt och peppar i stekpannan. Då de är knappt 5 minuter kvar lägger jag i räkorna, de får inte ligga i för länge för då kan de bli sega. Räkorna är kryddade med örtsalt och dill innan de steks.

 

Då riset är klart lägger jag de i en bunke och häller även i sparris, räkor och tomater från stekpannan. Rör om så de blandas och ta i en klick mango raja. Jag tog inte alls mycket, prova dig fram.

 

Därefter la jag upp de på tallriken och toppade med fetaost och droppade lite av oljan över, och tillsist lite lite soja ovanpå de.

 

Klart!

 



Då jag känt på smaken och vet hur de blev så tycker jag även att man kan variera och även blanda i champinjoner, lök och kräftstjärtar om man vill. De funkar säkert också att ta kyckling istället för räkor, för mango raja innehåller curry och de passar ju ihop med kyckling =)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0